Vilket sätt att kommunicera är mest utpräglat i gruppen?
De som är tycker och pratar mycket
De som har lätt att formulera sina åsikter
De som ställer mycket frågor
De som oftast inte säger så mycket
Alla fyra typer har sina för- och nackdelar. Det är bra att tycka till och prata mycket, eftersom både åsikter och information sprids. Ifrågasätt gärna det som kommer upp. Är det fakta eller ”bara” åsikter?
Att medarbetarna ställer frågor och vill veta mer gör att du tvingas motivera dina åsikter och beslut. Ett bra sätt att komma vidare är att ställa motfrågor – det gör ofta samtalet mer konstruktivt och specifikt.
Om någon inte säger så mycket kan det tyda på att hen är en god lyssnare som tänker efter noga. Fokusera på att få gruppen att känna sig trygg tillsammans, och var noga med att fråga efter allas input.
Grupper som präglas av öppenhet är ofta bra på att få alla att känna sig trygga och våga ta plats. Använd den styrkan genom att ifrågasätta och utmana varandras åsikter så nyanseras och fördjupas samtalet.